Місто без парків, доріг і освітлення: Як на Сіверськодонецьку відбилися чотирирічні політичні чвари у міськраді

Сіверськодонецьк – тимчасовий обласний центр Луганщини, де з 2015 року тривають конфлікти у міській владі

Місто без парків, доріг і освітлення: Як…

У лютому мера Сіверськодонецька Валентина Казакова вчетверте звільнили з посади, керівництво міськради повністю змінилося. Досі тривають суди і взаємні звинувачення, Казаков знову подав позов про відновлення на посаді, а новий в.о. мера В'ячеслав Ткачук раптово заявив, що Казакова ніхто не звільняв. Вся ця вакханалія відбувається на тлі невивезенного сміття, боргів з зарплати у виконкомі, невідремонтованих доріг, проблем з фінансуванням бюджетних установ тощо. Керівник Луганської обласної ВЦА Сергій Філь звернувся до президента з запитом про необхідність розпуску міськради та введення ВЦА у Сіверськодонецьку. Але на носі вибори, і зрозуміло, що зараз ніхто цим питанням займатися не буде.

Depo.Донбас вирішив проаналізувати, до чого призвели "розбірки у владі", як з 2015 року змінився Сіверськодонецьк. Але для розуміння усієї картини трохи предисторії.

Сторони протистояння в обласному центрі  – це, з одного боку, команда "Опоблоку", який на Луганщині очолює нардеп Сергій Дунаєв. головою фракції політсили у міськраді є Ігор Бутков. Їй, з іншого боку, протистоїть команда народного депутата Сергія Шахова. У цей конфлікт "підв'язуються" представники й інших політичних груп – Радикальної партії, БПП. Але місцева політика настількі слизька, що за 5 років члени команди Дунаєва та Шахова встигали і підім'яти по черзі один одного, і попрацювати разом, "замиривши" конфлікт.

Докладно Depo.Донбас вже писав про це у матеріалі "Як Шахов відвоював собі міськраду у Сіверськодонецьку". Якщо коротко, то "приструнити" у 2018 році вдалося навіть заколотника Буткова. Його остаточно звільнили з посади секретаря міськради, призначивши Ельвіну Марініч від шахівського "Нашого краю". Але "опоблоківцю" віддали "хлібну" посаду: Бутков, який тричі ганяв мера по судах, очолював комісію з питань планування бюджету та фінансів. Також тоді усі ніби забули про карні справи, обшуки вдома і в офісах Буткова, готівку та 5 кг золота, а також про підозри у вбивстві депутата Сергія Самарського і про те, що сам Казаков звинувачував Буткова у корупції. У той же час, фракція "Опозиційного блоку" у міськраді Сіверськодонецька була повністю керована і навіть голосувала за призначення Казакову 100% надбавки до зарплати. Причина цього, як кажуть в міськраді, – тодішній розкол між Бутковим і Дунаєвим.

Тепер усе повернулося назад. Формально містом керує представник БПП Ткачук та його перший заступник Олег Кузьмінов. 

Подейкують, що з 2000-х років Ткачук має тісні зв'язки з представниками "Партії регіонів". У 2004 і 2010 роках він очолював територіальну виборчу комісію на президентських виборах у 113 окрузі, як представник Віктора Януковича. Водночас, містяни впевнені, що посаду гендиректора будівельного підприємства "Луганскстрой" Ткачук отримав за безпосереднього сприяння Буткова. Кузьмінов – представник фракції Оппозиційного блока у виконкомі – людина повністю підконтрольна Буткову.

Але усі ці розборки насправді заважають жити мешканцям, адже вони бачать, як на обличчі Сіверськодонецька відбиваються політичні чвари. Поки політики і чиновники з 2015 року чубляться, справи міста стоять.

Вивіз сміття

Протягом минулих років у місті скоротилася кількість працівників на комунальному підприємстві КП "Северодонецккоммунсервіс" (СКС), що опікується вивезенням сміття.  З'явилися борги з зарплати, техніка також не в найкращому стані, стара та потрубує ремонту. Це одразу ж відбивається на дотриманні строків з вивезення сміття з дворів багатоповерхівок та приватного сектору. Неодноразово мешканці скаржилися, що сміття у баках та навколо смітників лежить тижнями, смердить та спричиняє антисанітарію. Ця проблема загострилася взимку, тоді житлові двори обласного центру нагадували полігони ТБО. 

Комунальники ще у вересні минулого року попереджали, що не зможуть надавати послуги населенню, і відправляли листи в міськраду. "Станом на 5 вересня 2018 року підприємство не в змозі самостійно подолати фінансові труднощі і сумлінно надавати послуги населенню з вивезення та захоронення твердих побутових відходів. На даний час заборгованість підприємства по заробітній платі перед працівниками за липень-серпень становить понад 1,5 млн грн. Також через існуючу заборгованість в 400 тис. грн. перед постачальниками паливно-мастильних матеріалів підприємство повідомлено про відмову в постачанні палива для вивозу побутових відходів ", - йшлося в зверненні "СКС".

У "СКС" заявляли, що з травня 2018 року було спрямовано шість звернень на ім'я міського голови Валентина Казакова, першого заступника Ігоря Слєсарєва, в управління житлово-комунального господарства та фінансове управління про надання фінансової допомоги підприємству.

"Рівень оплати населення за надані послуги за останні чотири місяці становить не більше 68%, знос автопарку підприємства більше 90%, за 2017 рік підприємство наростило податковий борг до 4,1 млн грн. Підприємство змушене повідомити про високу ймовірність призупинення діяльності з вивезення та захоронення ТПВ з незалежних від КП "СКС" причин ", – підкреслювалося в зверненні.

Зараз міська влада все ж почала наводити лад на вулицях, адже так і до якоїсь епідемії недалеко через антисанітарію. За повідомленням міськради від 20 березня, щодня з міста вивозиться понад 50 кубометрів сміття.

За словами представників комунального підприємства, в роботі з прибирання вулиць міста задіяно нову прибиральну техніку, яка була закуплена за 3,35 млн гривень. Спеціальна машина, придбана для "СКС", призначена для ефективного швидкісного прибирання доріг від піску, бруду, щебеню та гравію – установка має прибирати із завантаженням в автомобіль, хоча місцеві скаржаться на такий спосіб прибирання. Мовляв, сміття, пил та бруд потрапляють не в прибиральний автомобіль, а на балкони розташованих поруч із дорогою домівок. 

За два місяці до того, коли влада міста, на той час – Казаков та Слесарєв, звітували про закупівлю чотирьох спеціалізованих машин для прибирання, суд за втручання органів прокуратури визнав недійсним договір купівлі-продажу спецтехніки за бюджетні кошти в розмірі майже 2,2 мільйона гривень. Тоді управління житлово-комунального господарства міської ради провело відкриті торги із закупівлі автомобіля спеціального призначення, але при вивченні законності процедури публічної закупівлі встановлено грубі порушення тендерним комітетом при визначенні переможця торгів, а також надання останнім недостовірної інформації.

За словами джерела у підприємстві "СКС", зараз робітникам виплачується зарплата у повному обсязі, але згідно з попередніми висновками нинішнього керівництва, ситуація може погіршитись у будь-який момент через зростання заборгованості населення за вивіз сміття.  Крім того, Сіверськодонецьк досі не знає, що робити з сортуванням побутових відходів. Комунальники Сіверськодонецька одразу ж на засіданні робочої групи міськради у лютому 2018-го року заявили, що коштів на це у міста немає. На додаткові контейнери, машини і обладнання сортувальної лінії на полігоні місту необхідно приблизно сто мільйонів гривень, а отримало воно на вирішення проблеми сміття – не більше чотирьох. У 2019 році нічого не змінилося.

Ремонт доріг 

Гірше, ніж у Сіверськодонецьку, дороги у Лисичанську і Щасті. Але це дуже примарна перевага. Міські дороги в обласному центрі розвалюються, взимку вони були вкриті товщею льоду і снігу. У лютому на перетині проспекту Гвардійського та вулиці Курчатова на проїзній частині стався провал: дорогу підмило водою, внаслідок чого на перехресті утворилася велика яма.

Восени минулого року мешканцям набридло терпіти ями на дорозі по вулиці Горького, і вони засипали їх гіпсовими зліпками зубів.

З позаминулого року у місті прижилася традиція накривати ями дерев'яними щитами, а зверху розміщувати обмотані стрічкою покришки.

Тиждень тому, 20 березня Ткачук провів робочу нараду з капітального ремонту доріг проспектів Гвардійського, Хіміків та Космонавтів, з яких вже відбулися відкриті торги в системі Прозорро. Ремонтуватиме проспекти фірма "Данко", яка вже займалась ремонтом доріг в місті на вулиці Богдана Ліщини, Донецькій та на проспекті Гвардійський, отримавши за це 5,6 мільйона гривень. Зараз ці дороги знову розбиті. Містяни оцінюють виконані роботи як вкрай неякісні.

Фірма "Данко" раніше засвітилася на неякісному ремонті доріг і в Донецькій області. 25 січня 2017 року було порушено кримінальне провадження № 42017050000000083 за договорами, які фірма "Данко" уклала в Краматорську, Лимані та Лиманському районі. Згідно з висновками судових будівельно-технічних експертиз, збитки від неякісно виконаних "Данко" на цих об'єктах работ перевищили 9 мільйонів гривень.

Засновниками "Данко" є Валентина і Денис Чумаки, які також виступають вигодонабувачами підприємства "Сєвєродонецький асфальтобетонний завод". Керувала яким до 2016 року Марина Казакова – дружина вкотре звільненого мера Валентина Казакова. Тобто фірма пов'язана з екс-мером, якого скинули з посади, але політика політикою, а бізнес-зв'язки з міськрадою ніхто не скасовував. Типова для Сіверськодонецька ситуація. 

У 2018 році фірма "Данко" також проводила поточний ремонт доріг на вулицях Об'їзна та Синецька. Замовник робіт – комунальне підприємство "Северодонецккомунсервіс", сплатив підряднику 788 тисяч гривень. Стан цих доріг також залишає бажати кращого.

У поточному році на капітальний ремонт доріг передбачено 14 705 000 гривень, що на 2,6 мільйона більше за уточнений річний план на капітальний ремонт доріг у 2018 році. Але поки невідомо, чи стануть дороги у місті краще.


Вуличне освітлення

Працюючі ліхтарі – ще одна ознака того, наскільки якісно виконує свої обов'язки міська влада у будь-якому місті. Вуличне оствітлення - це не обов'язок президента, Кабміна чи голови обласної ВЦА, воно залежить виключно від тих людей, за яких голосують мешканці на міських виборах.

У Сіверськодонецьку з вуличним освітленням просто біда. Після того, як сідає сонце, вулиці перетворюються на чорні діри. Вийняток – центральні проспекти нової частини міста, але й там світло частково зникає після десятої години вечора. Так зване "старе місто" лишається без світла з восьмої. Влада часто згадує про енергоефективність і встановлення економного освітлення, але поки що це все залишається тільки словами. На капітальний ремонт мереж зовнішнього освітлення міськрада планує витратити майже 8 мільйонів гривень у поточному році.

Міський транспорт

Сіверськодонецьке тролейбусне управління стало заручником у політичних іграх. Збиткове підприємство завжди вимагало підтримки з міського бюджету і отримувало кошти до того часу, поки команда Ігоря Буткова не вирішила прибрати "шахівського" керівника підприємства Руслана Дегтяренка, замінивши його на Алексія Постільгу. Сторони конфлікту взаємно звинувачували одна одну у "бажанні збанкрутити" тролейбусне управління. 

Бутков відмовлявся дати гроші, поки на місці директора сидить не його людина, а тим часом енергетики вимкнули електроенергію, спричинивши локальний транспортний колапс, бо тролейбуси зупинились просто серед вулиці. Ситуація змінилася після приходу Буткова до влади. Дегтяренка було звільнено, а Постільгу – призначено. СТрУ отримало кошти з міського бюджету на виплату боргу Луганському енергетичному об'єднанню, і тролейбуси пішли на маршрути. 

В той же час, на маршрутах кожного дня працюють лише до 15 тролейбусів. Майже стільки ж постійно стоять у депо. Загалом тролейбусний парк старий і потребує заміни. Час роботи тролейбусів скорочено на дві години – з 22 до 20 годин вечора. Місцеві жителі  підозрюють, що це може бути вигідно Буткову, який має свій фінансовий інтерес у двох АТП, чиї маршрутні таксі працюють у місті і програють конкуренцію більш дешевшим тролейбусам.

19 лютого депутати міськради виділили 21 мільйон гривень тролейбусному управлінню, де 1 мільйон – на придбання шин для тролейбусів, а 20– на покриття збитків підприємству від безоплатного перевезення тролейбусами пільгових категорій громадян.

Вистачить цих коштів підприємству чи ні: питання  лишається відкритим, адже, як повідомив екс-заступник мера Ігор Слєсарєв, сьогодні через брак запчастин 8 тролейбусів не виходять на маршрути, а працівники – не отримують зарплату. 

"Слюсарів виводять зі штатних одиниць, зварювальників немає, від працівників вимагають писати заяви на безоплатні відпустки. Навмисне створюються умови, щоб працівники самостійно звільнялися з підприємства. Минулого року на маршрути виходили щодня 22-24 машини", – заявив він.

Благоустрій

З початку конфлікту в депутатському корпусі, тобто з 2015 року, майже єдине, що робилося у місті з благоустрою – обрізка старих дерев, хоча мешканці і в цьому питанні скаржилися на неякісні роботи. Тобто від дерев зазвичай залишали голі гілки, схожі на рогатки.

Також за цей час місто втратило одне з озер - Чисте. Воно просто засохло минулого року. У мережі зберіглися фото, як воно виглядало кілька років тому.

Озеру необхідна була підкачка води з річки Сіверський Донець, необхідно було побудувати водовід на суму понад два мільйони гривень. Існувала домовленість із заводом "Азот" про підкачування води в озеро через основний трубопровід, що належить підприємству, але технічний стан трубопроводу не дозволив це зробити. Грошей на ремонт так і не знайшли.

"На підкачування води в озеро Чисте виділено 200 тис. грн. Роботи ведуться з зими, але цього недостатньо для порятунку водойми. Нещодавно були закінчені роботи по відновленню водоводу, який наповнював озеро Чисте з Сіверського Дінця. Потужність цього водоводу така, що озеро Чисте можна наповнити за два-три місяці, але є проблеми в фінансуванні цих робіт, вартість яких залишає десятки мільйонів гривень, що не по кишені міському бюджету. Тому ми звернулися за допомогою до Луганської військово-цивільної адміністрації і Сєверодонецькому "Азоту", – казав Бутков на початку літа у 2018 році сайту 06452. А вже у серпні озера не стало. 

У 2016 році бізнесмени із Запоріжжя пропонували міській владі забрати озеро в оренду з усіма проблемами, вкласти гроші і провести роботи з наповнення водою, але отримали відмову. Джерело у міськраді стверджує, що сторони не домовилися. 

Схожа проблема і з парками – з Центрального парку культури і відпочинку демонтували та порізали на металобрухт колесо огляду і атракціони, які були там двадцять років тому. Штучне озеро на території парку – недоглянуте. Загальна територія – занедбана. Гроші депутати у минулому році виділяли, але далі робіт з укладення тротуарної плитки та встановлення дитячого майданчику справи не пішли. 

З цим парком пов'язаний і скандал у Луганській ОВЦА, коли нинішній керівник відомства, а тоді заступник голови Юрія Гарбуза Сергій Філь виступив проти свого керівника, заявивши, що проект реконструкції парку знаходиться під загрозою саме через політику Гарбуза, який, нібито, скоротив кошти з обласного бюджету на відповідні статі витрат.

"На жаль, через нову політику голови Луганської ОДА Юрія Гарбуза цей проект зараз під загрозою. Хто від цього програє? В першу чергу, мешканці міста. Заради чого? Ось це вже питання до очільника області. Мабуть, комусь просто не потрібні символи змін на Луганщині", – заявляв Філь.

Інший заступник Гарбуза Геннадій Іваненко прокоментував слова Філя, заявивши, що було доручення голови обласної ВЦА внести зміни до розпорядження щодо розподілу коштів обласного фонду охорони навколишнього природного середовища на 2018 рік. "Але ці зміни передбачають не скорочення, а навпаки, включення додаткових заходів з поліпшення екологічного стану території області та відповідне збільшення фінансування. Зокрема, буде модернізовано не сім, як передбачалось, а 15 парків", – сказав Іваненко.

Закінчився цей конфлікт нічим. Ніякі роботи з благоустрою парку так і не були розпочаті, парк занепадає.

Змінити ситуацію могло би введення військово-цивільної адміністрації у Сіверськодонецьку. Саме з такою пропозицією до президента звернувся Філь, який зараз виконує обовязки голови обласної ВЦА. Натомість депутатський корпус мерії обурився і назвав такі дії незаконними, написавши свої звернення до президента Петра Порошенка, спікера Верховної Ради Андрія Парубія та голови РНБО Сергія Пашинського. "Депутатський корпус, виконавчі органи міськради та всі комунальні служби міста працюють в штатному режимі… Міськрада дієздатна, регулярно проводить сесії, в тому числі за ініціативою депутатів, приймає на них в межах своєї компетенції законні рішення, необхідні і корисні для територіальної громади", – йдеться у зверненні депутатів.

Від Адміністрації Президента та голови СНБО отримані однотипні відповіді. "Повідомляємо, що звернення щодо відсутності законних підстав для утворення військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк та з інших питань розглянуто. Інформуємо, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України… Повноваження ВЦА населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію… і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної відповідної ради", - йдеться у відповіді АП.

Такий формат переписки не дає ніяких конкретних відповідей. Водночас, зрозуміло, що напередодні президентських виборів навряд чи хтось буде займатись проблемою ВЦА у Сіверськодонецьку.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Донбас

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"