Пасажирські перевезення у Маріуполі: За палаючі трамваї – 9 гривень, за маршрутки без колес – десятку

З березня у Маріуполі в чергове підняли вартість проїзду в громадському транспорті. Вона підвищуватиметься і надалі – до 10 гривень, що чи не найбільша ціна квитка серед інших міст в Україні

За останні 4 роки вартість проїзду у громадському транспорті Маріуполя підвищувалася кілька разів. Якщо у 2015-му проїхатись електротранспортом можна було за 1,5 грн, автобусом – за 4 грн, то з березня 2019 маріупольці заплатять за це 7 і 8 грн відповідно. Міська влада кожного разу торочить про те, що тролейбусний і автобусний парк потрібно оновлювати, тому вартість поїзду необхідно піднімати. Але, заразом, якість комунального транспорту як була так і залишається жахливою. Те саме стосується і приватних маршруток, які слідом теж піднімають свою вартість квитка. 

 

 

ПОКРАЩЕННЯ ТРАНСПОРТУ АБО  ПОВЕРНЕННЯ СТАРИХ ТАРИФІВ

Минулого року за черговим підвищенням цін обіцяли покращення якості перевезень. Тоді місцева влада уклала з перевізниками меморандум. За його умовами, власники маршрутних таксі мали довести автобуси до технічно-справного стану,  слідкувати за чистотою в салоні, вчасно приходити на зупинки і т. д.  В іншому випадку мер Вадим Бойченко пообіцяв скасувати підвищення.

 Жителі створили у Facebook спільноту, де ділилися випадками поганого стану транспорту чи незадовільної роботи персоналу.  За цими фактами звертались до контактного центру міськради, до департаменту транспорту, до правоохоронців.

 

 

Маршрутки досі втрачають колеса, тролейбуси час від часу стають посеред міста, у трамваїв відмовляють гальма, або вони палають прямо на коліях.

 

 

Фото: Народний контроль в громадському транспорті Маріуполя

 

ПІДВИЩЕННЯ ЗАРПЛАТИ ВОДІЯМ І КОНДУКТОРАМ

Якість транспорту – і перевезень загалом –залишилася низькою, але обіцянку мер не стримав, повернення старих тарифів не відбулось. Натомість їх знову підняли.  На цей раз за рахунок підвищення вартості проїзду пообіцяли підняти зарплату працівникам трамвайно-тролейбусного управління і відремонтувати електротранспорт. "Необхідність підвищити вартість проїзду виникла через зростання цін на електрику та запчастини. Також планується підвищення зарплати співробіникам МТТУ. Зараз водій отримуює 10 тис. грн, підвищення буде до 13 тис. грн. Це суми саме "чистої зарплати", – розповів директор департаменту транспорту та зв'язку міськради Василь Клат на засіданні виконкому, на якому проголосували за підвищення.

 

 

Втім, самі співробітники МТТУ таким цифрам дивуються.

"Не знаю, хто отримує 10 тис. грн, моя зарплата – 7,2 тис. грн мінус податки. З початку року нас перевели на "голий оклад". Для водіїв це 7,2 тис. грн, для кондукторів – трохи більше 5 тис. грн. У нашого керівництва зарплата, може, і зросте, а ось у простих працівників – точно ні. Не вірю в це", – каже водійка трамваю Наталія Лаппо.

До слова, згідно декларації за 2018 рік, зарплата керівника МТТУ Віталія Донєва складає майже 57 тис. грн на місяць. А у 2017 році за 785 тис. грн він придбав автівку "Фольксваген". Громадським транспортом начальник МТТУ навряд чи користується, а от його підлеглі добре знають про стан трамваїв та тролейбусів.

 

 

"Ліхтарі для фар купують найдешевші, а цей ліхтар два дні попрацював і погас. От що робити? Ти ж в темний час доби не маєш права без них їхати. Доводиться купувати за власний рахунок. Так само, як і миючі засоби.  Між змінами вагони миють самі ж водії з кондукторами.  А кондукторам ставлять нереальні плани з продажу квитків. Якщо не продають необхідну кількість, то можуть отримати грошей навіть менше ставки. До того ж, квитки, які пасажири оплачують за QR-кодом через смартфони,  у кількість реалізованих не рахуються. Суто паперові", – розповідає водійка Орина Шеремєтова.

За словами слюсаря МТТУ Василя Павлова, майже не витрачаються гроші і на ремонт транспорту. "Я боюся лізти в цю канаву, в оглядову яму. Бо домкрати там вже 30-40 років стоять, вони хитаються – де гарантія, що мене не придавить? А знаєте, як зараз бортують скати (знімають шини з колес, - ред.)? Кувалдою пацан шурує, вручну. Розумієте? Це ХХІ століття", – розповідає Павлов.

НА НЕЗГОДНИХ – ЗАЯВА ДО ПОЛІЦІЇ

В міськраді при згадці про минулорічний меморандум закривають очі, а коли маріупольці нагадують - то й вуха.  Обґрунтування нових тарифів до ухвалення рішення жителям не надали, окрім слів Клата, мовляв, це підвищення вартості проїзду не покриває видатків перевізників. "Розрахункова собівартість проїзду одного пасажира становить 11,92 грн на електротранспорті і 10,82 грн на автотранспорті. Для виходу на самоокупність і припинення дотацій з міськбюджету ціна б мала становити на електротранспорті 16 гривень, а на автотранспорті 18 гривень", – вважає директор департаменту транспорту.

Обґрунтування і скасування тарифів місцеві жителі вирішили шукати через суд. А ще вийшли на протесту акцію. 3 березня близько тисячі містян вийшли з плакатами на Театральну площу.  Після перекрили рух транспорту, вимагаючи зниження вартості квитків.  Тоді до мітингувальників приїхав Клат з заступником мера Сергієм Захаровим. Втім, нічого нового не сказали.

 

 

Зате у міськраді оголосили мітинг несанкціонованим і заявили на організаторів до поліції.

А ще одразу після мітингу відзвітували про останній списаний аварійний трамвай. За три роки таких вагонів списали 40 штук.  Придбали - 60.  Планують цього року закупити ще 64 автобуси та 72 тролейбуси. У тому числі, за рахунок кредиту.

 

Фото: Прес-служба Маріупольської міськради

 

ЦІНУ ПІДВИЩУВАТИМУТЬ І ДАЛІ

За умовами кредитного договору між Маріупольською міськрадою і Міжнародною фінансовою корпорацією, проїзд мають підняти ще на гривню від вже проголосованого: до 9 грн в електротранспорті, та 10 – в автобусах. Поки ж Клат розповідає про нову транспорту модель міста. "Окрім оновлення  парку, ремонту контактної мережі, ми також розробляємо нові маршрути, по яких запускатимемо нові машини", – каже він.

 

 

Побачивши спротив населення черговому підвищенню, міська влада пішла ва-банк. До суду на необґрунтовані тарифи подав... колишній співробітник тролейбусного управління Сергій Шевирьов. Серед організаторов та учасників вищезгаданого мітингу його не було, про його позов активісти не знали, хоча збирались теж позиватися до міськради. А він їх випередив. В інтерв'ю місцевому виданню Шевирьов зазначив, що не підтримує акцію протесту, мовляв, організатори мали особисті мотиви. Юристи Центру громадського контролю "Дій – Маріуполь" позов Шевирьова називають суто технічним, як намагання місцевої влади таким чином узаконити підвищення.

"Навіть не бачивши того позову можна припустити, що його складено таким чином, що суд скоріш за все відмовить в задоволенні позову на підставі того, що рішення виконкому Маріупольської міської ради є законним та обґрунтованим", – повідомляють на Facebook "Дій – Маріуполь". Після цього оскаржити рішення в апеляційному або касаційному порядку ніхто не зможе: "Оскаржувати ухвалене судом рішення Шевирьов навряд чи буде. А більше його ніхто оскаржити не зможе, бо не є процесуальною особою в справі. І позов новий не можна подати – вже є рішення з цього приводу. Після чого дане рішення суду можна впевнено використовувати як доказ законності рішення виконкому про підняття вартості тарифів на проїзд в транспорті".

Боротьба за підвищення вилилась і у листівки проти активістки Лідії Муглі, яка виступає проти необґрунтованих тарифів. В під'їздах міста невідомі розклеїли листівки з її фото і слоганом про те, що вона не дозволить пенсіонерам їздити безкоштовно.  За цим фактом Муглі звернулась до поліції.  Втім, те, що жінка вимагає законного прийняття рішення про вартість проїзду, не означає скасування пільг на проїзд.  А пільговиків у Маріуполі понад 230 тисяч. За словами мера Вадима Бойченка підвищення дає можливість зменшити дотації з міськбюджету на їхній проїзд.

 

 

А ось хто виступав проти пільг, так це власники маршрутних таксі. На зустрічі з департаментом транспорту перевізники повторювали, що незважаючи на підвищення, несуть збитки через велику кількість пільговиків. "При перевезенні ста пасажирів платних нам виплачують за трьох пільговиків. Це тим, хто уклав договір з міськрадою. Я минулого року не укладав, тому що вважаю, що вожу набагато більше людей", – каже перевізник Павло Карастоянов.

Пригрозити приватним перевізникам місцева влада вирішила новими умовами договорів, які незабаром укладуть. Тепер за не дотримання графіку, хамство та несправний технічний стан перевізників планують штрафувати. А поки проводять перевірки.

 

 

"Цього місяця приватними перевізниками мало бути виконано 48 354 рейсів, а виконано 30 959. Це 64%. Більше 17 тисяч рейсів не виконані. Основна маса – це перші і останні рейси, коли зранку люди не можуть дістатися роботи, а пізно ввечері  домівок", – розповів заступник директора департаменту транспорту Сергій Остапенко.

Містяни планують провести громадські обговорення щодо необґрунтованих тарифів, депутати міськради від партії "Сила людей"  збирають підписи для ініціювання обговорення, яке має відбутися майже за місяць,13 квітня. Але поки що ця задача має забагато невідомих, тож питання підвищать ціну проїзда, чи ні, де-факто повисло у повітрі.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Донбас