Відновлення Донбасу: Хто завадив Жебрівському освоїти бюджет

З 239 млн грн Держфонду використано 181, з 2,4 млн грн перерозподілених з окупованих територій освоїли лише 6%

 

Depo.Краматорськ
22 лютого 2017 19:00
ФОТО: depo.ua

Depo.Донбас вирішив проаналізувати, що завадило владі Донеччини використати кошти в повному обсязі.

Складний регіональний розвиток

Відбудову та розвиток Донеччини у 2016 році передбачалося здійснювати за рахунок цілої низки джерел. Одне з них – це кошти Державного фонду регіонального розвитку. Слід зазначити, що це фонд має найбільш прозорий механізм відбору проектів та їх фінансування. Міста самі визначають пріоритетні проекти, та подають їх на розгляд експертної ради, до складу якої входять представники громадськості з різних міст області.

Минулоріч відібрано 38 проектів на загальну суму 239 мільйонів гривень. За підрахунками департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації, наразі реалізовано 33 проекти на загальну суму 181 мільйон гривень. Інші невикористані кошти повернулися в держбюджет.

За словами заступника керівника департаменту Наталі Великоцької, детальної інформації щодо реалізації цих проектів немає, бо гроші на їх реалізацію міста отримують напряму з державного бюджету, самі проводять тендери та контролюють виконання проектів.

Але на спеціальному сайті, присвяченому проектам розвитку, можна детально їх проаналізувати. Тож там не важко побачити, що з 239 мільйонів 90 мільйонів – це кошти які були витрачені на відновлення трьох мостів, які перед новим роком урочисто відкривало керівництво області. Крім того, серед проектів досить багато пропозицій з ремонту доріг, реконструкції мостів, доріг та шкіл регіону.

За словами Наталі Великоцької, на 2017 рік області виділено 279 мільйонів на реалізацію проектів. На цей час надійшло 80 заявок на загальну суму понад 600 мільйонів гривень. Тому буде конкурс серед заявок, адже пропозиції перевищили запропонований бюджет. Експерта рада вже приступила до їх оцінювання. Втім цього року будуть й певні відмінності – нові правила передбачають, що певний відсоток суми має бути спрямований саме на проекти з охорони здоров'я, освіту та спорт. Тож спрямувати всі кошти Фонду на будівництво Центрів надання адміністративних послуг, як мріяв голова обласної ВЦА Павло Жебрівський, не вийде. Але серед проектів є й два центри у міста Торецьк та Покровськ.

Взагалі, освоєння коштів Державного фонду регіонального розвитку важко назвати досягненням обласної влади, бо міста самостійно визначалися з напрямками, проводили закупівлі та контролювали якість робіт. Зовсім інша справа – кошти, які область отримала в наслідок перерозподілу бюджетів окупованих міст області. Вони повністю знаходяться у розпорядженні обласної влади.

Важка ноша

2 червня 2016 року Верховна рада ухвалила Закон, згідно з яким, залишки коштів у місцевих бюджетах тимчасово окупованих територій мають бути перерозподілене до бюджету підконтрольних територій. Завдяки цього закону, Донеччина отримала додатково 2,4 мільярда гривень. А вже з липня Жебрівський затвердив перелік з 558 проектів, які мали реалізовуватися за рахунок цих коштів.

Ці кошти були розподілені між містами області вкрай нерівномірно – Краматорськ отримав 656 мільйонів гривень, а це майже чверть від всього обсягу фінансування. Можливо це пов'язано з тим, що одним з головних лобістів цього законопроекту був краматорський депутат від БПП Максим Єфімов. Разом з тим, Маріуполь, який майже в два рази більше Краматорська за населенням, отримав лише 397 мільйонів. А Слов'янськ, населення якого не дотягає навіть до Краматорська, в рамках цієї програми мав отримати робіт майже на 210 мільйонів гривень.

До речі, відразу після ухвалення цього рішення, Єфімов з білбордів похвалився мешканцям Краматорська залученням в місто багатомільйонних інвестицій. Щедре фінансування Слов'янська, скоріш за все, пов'язане з ще одним депутатом від БПП Олегам Недавою, який активно працює у місті, намагаючись видавити з нього колег по парламенту – родину Юрія Солода та Наталі Королевської (фракція Опоблоку).

Ще одне місто, якому пощастило з фінансуванням – Бахмут. Невеличке провінційне містечко поблизу лінії зіткнення отримало майже 340 мільйонів гривень, наздогнавши за рівням фінансування півмільйонний Маріуполь. Взагалі, Жебрівський дуже симпатизую меру Бахмута Олексію Реві.

Втім, міста фактично не отримали цих величезних грошей – керівництво області стало вимагати від міських рад прийняття рішень про делегування функцій замовника структурам обласної адміністрації. За словами Жебрівського, у цього було кілька причин.

По-перше, таким чином він намагався позбавити можливості міських голів саботувати витрачання коштів. А по-друге, це мало подолати корупцію під час відбору підрядників. Якісь міста і райони віддали функції добровільно, хтось спробував сперечатися, а ось з Краматорською міською радою виник справжній бій. Міська рада кілька разів відмовлялася приймати рішення про делегування повноважень. Це стаося лише на початку 2017 року, Краматорськ передав функції замовника з певними умовами: місто оставляє за собою право технічного нагляду, замовники мають отримати за договором проектну документацію, а після завершення робіт – передати об'єкти у міську власність.

Але данні про освоєння цих коштів Донецькою областю станом на 1 лютого 2017 року зовсім не додають оптимізму. Виявляється, що на цей час на Донечині укладено контрактів приблизно на третину робіт, а освоєно лише 6% коштів. Цікаво, що з 558 проектів на цей час повністю завершені лише два: закупівля медичного обладнання для дитячої хірургії та військового шпиталю у Маріуполі. Втім, ці роботи важко назвати будівництвом.

Якщо говорити о виконання проектів в окремих містах, то тут ситуація стає зовсім цікавою. За даними обласної адміністрації, краще всього обстоять справи з освоєнням грошей у Слов'янському районі: там законтрактовано 36% проектів, а профінансовано – 22%. Головним чином це відбулося завдяки реконструкції Билбасивської школи, яка під особистим спостереженням губернатора перетворюється на опорну школу.

А ось у Бахматі, який Жебрівський любить наводити в приклад, укладено контракти на 23% суми, а виконано робіт лише на 4%, що навіть менше середньо обласного показника. Там розпочато реалізацію лише 8 проектів з 51.

Для порівняння у Краматорську, який дуже багато критикував губернатор, законтрактовано чверть проектів, а виконано 7% робіт, що заплановано. Зокрема у місті вже практично завершено капітальний ремонт 10 доріг. Є серед них й бульвар Краматорський, асфальт на якому встиг не лише з'явитися, а й зійти разом зі снігом. При цьому керівництво області стверджує про готовність цього об'єкту на 75%. Якістю асфальту почала навіть займатися прокуратура і шукати винних.

Слід зазначити, що працівникам ОДА такі темпи також не подобаються. А ось причини цього вони бачать в тому, що керівництво міст самоусунулося від реалізації проектів.

"Ми зараз активно спілкуємося з мерами міста, просимо їх активізувати роботи з реалізації цих проектів, а вони лише відповідають, що не можуть вплинути на підрядників", - наголосила Великоцька.

Жебрівський раніше теж пояснював, чому у 2016 році його відомство освоїло менше 10% з 3 млрд гривень державних коштів на відновлення Донбасу.

Він пояснив, що гроші прийшли в область тільки в кінці липня і були зараховані на рахунки Донецької ВЦА, а у вересні був затверджений їх розподіл.

"З тих грошей використано за минулий рік 173 млн гривень. На сьогодні з більше 580 проектів підписано договори, і розпочато роботи по 332 проектах. Тут деякі люди розказують, що ми невчасно використовуємо ці фінансові ресурси і не в повному об'ємі (про це казала Віце-спікер Верховної Ради, представник в гуманітарній підгрупі мінського процесу Ірина Геращенко - ред.) Я просто хочу сказати, що я пропоную один проект взяти в своє управління і пройти: два місяці для того, щоб церез систему Прозоро пройти на формування проектно-кошторисної документації. Півтора місяця на створення проектно-кошторисної документації. Ще місяць на експертизу. Два місяця на визначення переможця по цим роботам", - сказав Жебрівський.

Він зазначив, що по проектах, де проектно-кошторисна документація вже була готова разом з експертизами, там розпочата робота.

"Але безумовно, найбільше використання ресурсів розпочнеться з першого березня, коли вся проекти будуть відіграні по системі Прозоро", - підкреслив Жебрівський.

Справа в тому, що дійсно, підрозділи ОДА просто не встигають готувати тендери, займатися технічним наглядом. Єдине, що радує, це той факт, що ці кошти, на відміну від коштів державного фонду регіонального розвитку, переходять на цей рік. Тобто, все, що не використано, не згорить и в держбюджет не повернеться.

Тож цілком можливо, що "суцільний будівельний майданчик", про який Жебрівський казав ще минулого року, ми зможемо побачити цієї весни.

Більше про життя Донбасу читайте на Depo.Донбас