В Україні зобов'язали пішоходів-порушників ПДД платити за пошкоджене авто

Рішення Верховного Суду України свідчить, що у випадку ДТП, винуватцем якого став пішохід, він мусить компенсувати витрати на ремонт транспортного засобу

Раніше такої практики не було – в Україні пішоходи-порушники, зазвичай, не несли матеріальної відповідальності за пошкодження транспортних засобів у разі ДТП, пише 24 канал.

Згідно з даними з Єдиного реєстру судових рішень (справа № 296/2509/16-ц), пішохід раптово вибіг в недозволеному місці поблизу перехрестя на проїжджу частину, коли на світлофорі був зелений сигнал для водіїв, що дозволяв їм рух. В результаті пішохід отримав тілесні ушкодження, а автомобіль (позашляховик Toyota Land Сruiser) - механічні пошкодження.

Суд встановив, що водій їхав із дозволеною швидкістю руху і не мав технічної можливості уникнути наїзду. У підсумку витрати на ремонт автомобіля склали понад 100 тис. Грн, які суд першої інстанції постановив стягнути з пішохода. Розгляд апеляційної та касаційної скарг останнього тривало майже чотири роки і закінчилося на користь водія.

За словами юриста Вадима Володарського, таке рішення ВСУ є безпрецедентним, адже зазвичай суд вищої інстанції ставав на бік пішохода.

"Багато років існувала судова практика, згідно з якою, якщо пішохід сам постраждав в ДТП, то в позові власника автомобіля до нього відмовляли, - роз'яснив Володарський. - Мовляв, пішохід - не господар джерела підвищеної небезпеки (таким за законом вважається будь-який транспорт). І стягувати з нього за "пошкодження джерела підвищеної небезпеки", нібито, не було підстав. Опубліковане рішення - відмова від цієї порочної практики ".

"Пункт 4.10 ПДР говорить, що перед виходом на проїжджу частину пішоходи повинні впевнитись у відсутності наближається транспорту. Пункт 4.13 ПДР прямо забороняє пішоходам виходити на дорогу, не переконавшись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху; раптово виходити чи вибігати на пішохідний перехід; допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину ", - перерахував Столітній.

На жаль, багато пішоходів вимоги правил ігнорують і стають винуватцями ДТП, при цьому гинуть або отримують травми. За даними патрульної поліції, за 10 місяців 2019 року в Україні з вини пішоходів сталося 579 ДТП з потерпілими (2,7% від усього числа ДТП з постраждалими), загинуло 83 людини (3% від усього числа загиблих в ДТП), травмовано 533 людини (2% від усього числа травмованих в ДТП). Цих жертв можна було б уникнути за умови дотримання пішоходами правил дорожнього руху.

Але, за словами інспекторів патрульної поліції, в рази більше випадків, коли раптово вибіг на дорогу пішохід не постраждав, але водій, уникаючи наїзду на нього, врізався в інший автомобіль, стовп, огорожу і т. Д. У цьому випадку довести провину пішохода дуже складно, а отримати з нього відшкодування матеріальних збитків було нереально. Тепер ситуація може змінитися.

У свою чергу Столітній вважає, що пішоходів, винних у ДТП, через суд змусити платити за пошкоджений автомобіль, як і раніше непросто. Для цього потрібна "залізна" доказова база, найкраще, якщо це буде відеозапис з авторегістратора в машині або з встановленої на стовпі або будівлі відеокамери. Допоможуть і експертизи, але вони можуть тривати роками і обійдуться недешево.

"Головна користь від рішення ВСУ - зниження в перспективі кількості ДТП з вини пішоходів, - упевнений експерт. - Перш за все рішенням суду скористаються страхові компанії, які сплачують страхові відшкодування по КАСКО. Але багато водіїв не мають поліса КАСКО, і якщо вони дізнаються зі ЗМІ і "сарафанного радіо", що є реальна можливість відсудити гроші у пішохода на ремонт автомобіля, то почнуть подавати і вигравати позови, особливо якщо шкода велика. Інформація про те, що, потрапивши під колеса, можна ще й заплатити за ремонт наїхав на вас авто мобіля, пошириться швидко, змусить багатьох необережних пішоходів задуматися і, в результаті, - врятувати своє життя і здоров'я".

До речі, юристи зазначили, що матеріальні збитки можна стягнути не тільки з живого потерпілого пішохода, а й з загиблого - вірніше, з його спадкоємців, але не більше, ніж в розмірі отриманої спадщини.

Нагадаємо, 1 листопада у Краматорську маршрутка збила 9-річного хлопця, який переходив дорогу у невстановленому місці.

Всі новини Донбасу сьогодні читайте на Depo.Донбас

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme