Будівництво залізниці на Луганщині: Коли з Києва поїде поїзд у Станицю

Українська Луганщина, на відміну від Донеччини, залишається більш відірваною від України в логістичному плані. Коли у 2014 році Донбас розірвала окупація, залізничне сполучення найсхіднішої області з іншими куточками країни ускладнилося

Будівництво залізниці на Луганщині: Коли…
Фото: Shutterstock

Будівництво нової гілки з Білокуракиного до Сватового дало б змогу відновити більш щільний рух поїздів. Про важливість цієї гілки говорили ще з 2016 року екс-керівники Луганської ОВЦА Георгій Тука та Юрій Гарбуз. Підписували меморандуми, складали угоди та оголошували наміри, але ані уряд, ані Укрзалізниця, ані, звісно, Луганська область грошей на будівництво так і не знайшли.

Проблему будівництва нової залізничної гілки знову актуалізували після призначення нового керівника ОВЦА. Віталій Комарницький назвав це питання одним з пріоритетних у своїй діяльності. 

На підконтрольній Україні Луганщини є дві паралельні залізничні гілки – "Куп’янськ-Вузловий – Попасна", якою йде поїзд з Лисичанська до Києва, і "Кондрашевська-Нова – Лантратівка". Остання гілка проходить через центр і північ області і закінчується на кордоні з Росією. До 2014 року ці дві гілки зв'язували Луганськ.

Після захоплення міста проросійськими бойовиками область, відповідно, втратила змогу користуватися гілкою "Кондрашевська-Нова – Лантратівка". Хоча ця ділянка і розташована на контрольованій Україною території області, але ізольована від решти мереж Укрзалізниці. Без зв'язку з іншими залізничними шляхами ця ділянка є глухим кутом між Росією та так званою "ЛНР". Будівництво нової залізничної колії з'єднало би дві гілки із всеукраїнською мережею залізниць та, в перспективі, вирішило б проблему перевезення великогабаритних вантажів або ж навіть дало б змогу запустити пасажирський поїзд сполученням "Київ – Станиця Луганська". 

Наприкінці квітня 2016 року про необхідність будівництва говорив Георгій Тука. За його словами, після запиту ЛОВЦА фахівці Укрзалізниці визначили оптимальний маршрут – колію між станціями Білокуракине та Сватове. "До мене надходили звернення мешканців з півночі області, зокрема від власників фермерських господарств та представників великого бізнесу. Тільки після того, як Укрзалізницею було ухвалене рішення про перенесення пункту керування Донецькою залізницею на підконтрольну українському уряду територію з міста Донецьк, ми дуже швидко знайшли порозуміння щодо початку будівництва залізничної гілки. Вона дозволить з’єднати дві лінії, які зараз між собою не поєднані. Йдеться про будівництво залізниці за маршрутом Білокуракине – Сватове. Приблизна відстань – 45 км. За попередніми підрахунками, орієнтовна вартість становитиме 433 млн гривень", – казав Тука, але за часів його керівництва областю розмови так і залишились розмовами.

Наступний очільник Луганщини, Юрій Гарбуз, також про це говорив. Зокрема 18 червня 2016 року відбулася робоча зустріч Гарбуза з тодішнім заступником міністра інфраструктури Юрієм Лавринюком, під час якої обговорювалося це питання. "15 березня підписаний меморандум про співпрацю між Луганською облдержадміністрацією та Укрзалізницею, який визначає напрями співпраці сторін з будівництва даної залізниці. У квітні цього року була затверджена Регіональна цільова програма дорожнього будівництва в Луганській області на 2016-2019 роки, в якій передбачено будівництво гілки", – розповідали про наміри Гарбуза місцеві журналісти. Як відомо, наміри залишилися намірами і ні на що більш відчутне не переродилися.

Проект будівництва гілки досі не написаний.

Згідно із законодавством, будівництво магістральних залізничних ліній здійснюється за рахунок коштів держбюджету, Укрзалізниці і залучених коштів. Для отримання фінансування проектних робіт в 2019 році за рахунок держбюджету ОВЦА зверталася до прем'єр-міністра, а також надала мінінфраструктури пропозиції з приводу включення цього питання до проекта плану дій з реалізації Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року. Про результати цих звернень невідомо. В свою чергу, Укрзалізниця не разглядає такий проект як інвестиційний, адже якщо він і окупиться, то років через 30. Залізничники також дуже стримані у винесенні якихось попередніх вердиктів, адже їм досі невідоме джерело фінансування.

Як повідомляє джерело у Мінінфраструктури України, представники Донецької залізниці взагалі не вважають гілку Сватове – Білокуракіне перспективною, адже при будівництві доведеться "воювати" з природним ландшафтом, а також додатково вкладати кошти у відновлення станції у Білокуракіному. На думку залізничників, доцільнішим буде будівництво ділянки від Старобільска до Сватового або Рубіжного.

Так чи інакше, відсутність повноцінного залізничного сполучення і надалі позначається на роботі підприємств агропромислового сектора Луганської області не найкращим чином. Зараз перевезення продукції здійснюється вантажівками. Через це дорожчають добрива, пальне, запчастини, а сільгоспвиробники області зазнають втрат. Шкоди зазнають і автошляхи області, руйнуючись під "натиском" фермерських вантажівок. У поточному році на ремонт доріг виділено майже 800 мільйонів гривень, але область міцно тримає прапор території, де дороги відсутні, а є тільки "напрями".

Наступне питання – скільки може коштувати такий проект. Тука оголошував суму у 433 мільйони гривень. За часів керівництва Гарбуза в ОВЦА "кулуарно" говорили про суму "щонайменше півтора мільярда гривень", розуміючи, що таких коштів в області немає. За інформацією департаменту промисловості та транспорту ЛОВЦА, станом на вересень 2019 року витратити на нове будівництво доведеться ніяк не менше трьох мільярдів гривень.

Так, згідно з техніко-економічним обгрунтуванням проектів будівництва гілок Старобільск – Рубіжне та Білокуракине – Сватове, наданим у липні проектно-дослідним інститутом "Хардіпротранс" (Харків), сума складатиме 3,4 та 3 мільярди гривень відповідно. Стверждувати, що Комарницькому не вдасться знайти джерела фінансування, було б не справедливо, але те, що обласній владі доведеться докласти титанічних зусиль – факт.

В Департаменті масових комунікацій ЛОВЦА Depo.Донбас розповіли, що зараз йде робота над підготовкою технічного обґрунтування проекту будівництва залізничної колії, яка сполучатиме гілки "Куп’янськ-Вузловий – Попасна" та "Лантратівка – Кіндрашівська-Нова". "Йде пошук шляхів фінансування. Також обговорюються локації, де буде здійснюватися з’єднання гілок, адже місце побудови нової ділянки овинно не мати природних перешкод та приватних землеволодінь. З’єднання зазначених гілок дозволить транспортувати вугілля на Луганську ТЕС із шахт, розташованих на території України, що позитивно вплине на енергетичну безпеку області. Крім того, будівництво залізничної колії приєднає п’ять аграрних районів області до загальноукраїнської мережі залізничних доріг та зменшить логістичні витрати сільгосппідприємств Луганщини на транспортування зібраного врожаю", – розповів Комарницький.

У вівторок, 24 вересня, він провів робочу зустріч із народними депутатами України від округів Луганської області. Йшлося, у тому числі, про необхідність будівництва нової залізничної гілки. "На інвестиційний форум в Маріуполі ми веземо проект щодо залізничної складової. Він складається з трьох частин. Перший – це будівництво перемички (гілки). На даний момент не було навіть проекту, просто розмови. Зараз під егідою Інституту стратегічного розвитку робимо техніко-економічні показники з'єднання п'яти районів.  Друга складова – це електрифікація, починаючи зі Сватового. І третє – станція Золотарівка біля Лисичанська і розгляд питання пуску "Хюндая" до нашої області", – сказав Комарницький. У свою чергу, нардепи сповістили його, що "новий прем'єр готовий йти на усі компроміси, лише потрібно зробити проект, який коштуватиме 10 мільйонів гривень".

 

Всі новини Донбасу сьогодні читайте на Depo.Донбас

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme