Оплату підвищено: Як громадський транспорт Маріуполя став коритом на колесах (ФОТО)

Маріупольці їздять у транспорті з дірками у дверях і дахах, з поламаними поручнями, брудним салоном та пошарпаними сидіннями без спинок

З квітня цього року у Маріуполі підвищать оплату за проїзд у громадському транспорті. Разовий квиток на проїзд у маршрутних таксі коштуватиме 5 гривень замість нинішніх 4 (з 1 серпня - 6 гривень), у тролейбусах та трамваях - 3,5 гривень замість нинішніх 2 (з 1 серпня 4 гривні), у комунальних автобусах - 4, замість 3 (з 1 серпня 5 гривень). Таке рішення прийнято виконкомом Маріупольської міськради.

Але назвати таке подорожчання обґрунтованим неможливо. Технічний стан транспорту жодним чином не змінився. Варто лише зайти в трамвай, тролейбус, автобус або маршрутку, як стає зрозуміло - про безпеку та комфорт пасажира тут думають в останню чергу. У 90% випадках зустрічаємо чи то поламані поручні, чи то брудний салон, сидіння без спинок або дірки у дверях та дахах. Покращення якості та комфортності поїздок перед підвищенням вартості квитків перевізники не обіцяють.

З трамваями взагалі мати справи не хочеться, якщо пасажир не екстремальний турист. У багатьох трамваях відкриваються не усі двері. А навіть, якщо вдасться потрапити до середини, немає жодної гарантії, що стара машина не зупиниться посеред маршруту, і тоді доведеться бігти на зупинку маршрутних таксі. До речі, гроші за проїзд у цьому випадку кондуктор не поверне.

В тролейбусах ситуація аналогічна. Приходиш на зупинку, бачиш відкриті двері тролейбуса, вирішуєш не чекати на маршрутку, яка дорожче, сідаєш сюди. Купуєш квиток. Через зупинку тролейбус зупиняється. Щось там зламалось. Їхати далі не може. Питаєш в кондуктора про гроші. "Ми не повертаємо. Звертайтесь у депо. Або пересідайте з цим квитком на наступний тролейбус". Ти вже й радий би пересісти, але наступний тролейбус, не може проїхати далі, бо "прив'язаний" до тих самих тролей, що і його поламаний попередник. Ось чому за такий "сервіс" змушують платити більше - не зрозуміло.

За словами голови Ради громадських організацій Маріуполя, члена виконкому Маріупольської міськради Дмитра Забавіна, методика розрахунків рентабельного тарифу викликає багато питань.

"Розрахунок тарифу на проїзд мені не зрозумілий. По-перше, цієї інформації немає у відкритому доступі. Проект рішення виглядає взагалі просто. Там є формулювання, що "у зв'язку з подорожчанням палива доцільно підвищити вартість проїзду". Далі мені, як члену виконкому, згідно ЗУ "Про доступ до публічної інформації" довелось вимагати розрахунки, які надають перевізники згідно механізму розрахунку від профільного міністерства. Але те, що я там побачив - це просто найвищий ступінь цинізму. Вартість проїзду на різних маршрутах коливається від 11 до 18 гривень. У мене виникає питання до перевізників. Якщо у вас дійсно така рентабельна вартість, яким чином вас врятує підвищення до 6 гривень?" – каже Забавін.

На його думку, у розрахунках перевізники вказують нереальні цифри щодо кількості перевезених пасажирів. "0,54 пасажира на один кілометр. Тобто за повний рейс 15-20 кілометрів, на автобусі вони провозять максимум 20 пасажирів. Хтось у Маріуполі бачив такі маршрутки? Вони ж у часи пік набиті просто", - наводить Забавін приклад з отриманих ним даних.

Тим не менш, він констатує покращення стану комунального транспорту у місті. "Ми були у трамвайно-тролейбусному депо, дивились на стан транспорту. Є невеличкий прогрес з цього питання - нові одиниці комунального транспорту, є плани щодо закупівлі для міста нових трамваїв та тролейбусів. Зараз у МТТУ почали ремонтувати транспорт, раніше заміни каркасу чи сидінь, тут не було. Тобто у певній мірі підвищення вартості проїзду аргументовано".

Але на думку Забавіна, підвищувати вартість проїзду можна у три, а не два етапи, як було вирішено на засіданні виконкому. "Це занадто тяжко для маріупольців. Ціни на комуналку, на продукти зростають, ще й проїзд різко підвищимо. Я гадаю, що людям треба звикати до підвищення. Я пропонував, аби вартість зростала у три етапи. Ми розрахували, що якщо маріуполець з мінімальною зарплатнею користуватиметься маршруткою з новою вартістю проїзду у 6 гривень, то він буде витрачати 10% від доходу тільки на проїзд на роботу і назад. Це в тому випадку, якщо їхати без пересадок", - говорить Забавін.

Стандартна відповідь перевізників на будь-яку претензію у їхній бік - в усьому винні пільговики. Мовляв, через них "загинається" транспортна система. Начебто їх дуже багато і возять усіх безкоштовно. "Але ж кожен, хто користується цим транспортом, неодноразово бачив, як якась бабця, наприклад, разом ці своїм пільговим посвідченням дає кондуктору 1-2 гривні. Це невраховані доходи перевізників", - констатує Забавін.

Збільшувати доходи перевізникам він пропонує зростанням не вартості проїзду, а пасажиропотоку у комунальному транспорті: " Прибуток буде більший, коли проїде 30 чоловік і заплатять по 3 гривні, ніж коли проїдять 10 і заплатять по 3,5. Але аби люди активніше користувались тролейбусами та трамваями, вони мають бути впевнені, що він дійсно у необхідний час прийде на зупинку, що вони реально можуть на ньому доїхати, куди треба, і він не зламається в дорозі. Такого у нас, на жаль, зараз нема".

"Зараз ми збираємо свідчення маріупольців про неналежний стан автобусів, у середині березня має бути їхня перевірка. Якщо до того часу не доведуть їх до ладу, ми вимагатимемо, аби рішення щодо підвищення вартості було знову переглянуто", - запевняє Забавін.

Чи реально буде домогтися перегляду, якщо за підвищення вартості проголосували усі окрім двох члени виконкому, поки незрозуміло.

Більше про життя Донбасу читайте на Depo.Донбас