Змінити Маріуполь: як на Донбасі створюють місто можливостей для кожного
Маріуполь — унікальне місто на лінії зустрічі пагорбів Донецького регіону та Азовського моря, це індустріальний центр та важливий порт для всієї країни, в якому об'єднані колорити різних етнічних груп, культурних традицій і освітніх, інноваційних рішень. Кожен день Маріуполь стає кращим, змінюється та розвивається, відкривається світу, а його жителі мають можливість зробити все, щоб місто стало по-справжньому європейським.
Так, за ініціативи Маріупольської міської ради та завдяки підтримці проєктів USAID «Демократичне врядування у Східній Україні» і USAID «Економічна підтримка Східної України» сьогодні триває робота над розробкою десятирічної стратегії «Маріуполь 2030». На якому нині етапі знаходиться планування стратегії міста, чому важливий саме стратегічний підхід та як жителі Донбасу долучаються до перетворень, а також відповіді на інші важливі питання для маріупольців, — з'ясовуємо разом із розробниками стратегії «Маріуполь 2030».
Навіщо планувати цілий рік та на 10 років вперед?

Стратегічне планування міста — на перший погляд складне, для багатьох незрозуміле поняття. Навіщо планувати щось, що буде за 10 років, і як починати рухатись до такого далекого майбутнього просто зараз? Це перший виклик, з яким зіштовхнулися розробники десятирічної стратегії — пояснити жителям міста, що це, по-суті, єдиний шлях глобальних змін. Адже щоб перетворити індустріальне місто на постіндустріальне, не достатньо запросити нових роботодавців чи відкрити IT-хаби й зачинити заводи і порти.
«Розробка стратегії спрямована на те, щоб максимально врахувати очікування мешканців міста, тому маріупольці залучені до її створення і мають можливість вносити пропозиції і висловлювати свої думки, приймаючи участь у голосуваннях. До розробки стратегії залучено більше 100 учасників робочих груп для генерації ідей, вже опитано більше 300 та ще планується опитати понад 1000 респондентів, згенеровано понад 50 варіантів візій та 30 варіантів місій розвитку, а також залучена експертна група для первинної оцінки вагомості тез» — Олександр Рябий, керівник Маріупольського офісу Проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні.
Олександр Рябий, керівник Маріупольського офісу Проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні.
Важливо не тільки приваблювати в місто «свіжу кров», а й дбати про те, щоб маріупольці у будь-якому віці могли реалізувати себе в рідному місті.
«Маріуполь – місто сильне, розумне та натхненне. Ми думаємо про нього, як про бренд. Яку асоціацію, яку емоцію буде викликати бренд Маріуполь у мешканців міста, українців, у іноземних туристів? Попередній меседж до 2021-го року був у тому, що Маріуполь – це вітрина відновленого українського Донбасу. Наразі перед нами стоїть не менш амбіційне завдання: яким ми побачимо Маріуполь у 2030-у році?»
Сергій Орлов, заступник Маріупольського міського голови.
Нові роботодавці потребують інфраструктури, кваліфікованих спеціалістів, яким в свою чергу важливо існування певного рівня медицини, функціональності та зручності міста, комфорту в цілому, цікавих локацій, в тому числі, туристичних магнітів.

Для того, щоб запустити процеси в усіх сферах, потрібно розрахувати ланцюгову реакцію — як одна сфера впливає на іншу, і як забезпечити гармонійний розвиток усіх сфер життя міста. Для послідовного вдосконалення кожного сектору — економіки, культури, охорони здоров'я тощо — важливо усвідомити, де ми знаходимося зараз, визначити кінцеву мету на ці 10 років й скласти план досягнення такої мети.
«Коли міста трансформуються, як це робить Пітсбург з 1980 по 2050 рік, як робить Маріуполь зараз – необхідно чітко уявляти, яким саме має бути майбутнє. Візія – це ідеальне позитивне майбутнє, це можливість бачити, думати і уявляти в довгостроковій перспективі. А ось місія – це те, що ми плануємо зробити, щоб створити і побачити це візійне майбутнє, яке починається зараз. Міста мають завжди бути в трансформації та на одній хвилі зі своїми мешканцями – саме тоді будуть розвиватися як міста, так і країна в цілому.
С Майк Старесініч, міжнародний консультант Проєкту USAID «Економічна підтримка Східної України.
Тобто стратегічне планування можна окреслити як постановку максимально амбітних цілей для кожного напрямку розвитку, при цьому враховуючи їх пріоритетність та час реалізації.
Місто можливостей, де кожен реалізує свій потенціал на максимум

Варто зазначити, що Маріуполь не вперше створює довготривалу стратегію, місто вже мало досвід розробки такого документу. З 2017 року і до нині діє п'ятирічна «Стратегія розвитку». Саме її результативність дозволила запустити зміни, які ми бачимо не тільки у звітах міської влади, а й реально по всьому місту: від нових зон відпочинку, впровадження інклюзивності у громадському просторі, сучасних шкіл та змін у сфері громадського транспорту та дорожньої інфраструктури — до відкриття нових напрямків для міста, таких як IT, туризм, розвиток малого та середнього бізнесу. Тож, спираючись на досягнення та уроки, винесені з попередньої «Стратегії розвитку 2021», розробники з початку 2020 року взялися за наступний крок в перетворені міста, й новий документ має назву «Стратегія 2030».
Ключова ідея — Маріуполь стане містом можливостей для кожного, а його жителі зможуть по максимуму реалізувати свій потенціал без потреби виїжджати в інші регіони, міста чи країни.

Як зазначалося вище, для врахування потреб жителів по кожному напрямку, було визначено 10 ключових, й відповідно до них розробники поділяються на групи, в які увійшли національні та міжнародні експерти. На сьогоднішній день до роботи над документом залучено понад 180 людей, й більше 50% з них — представники громадського сектору Маріуполя.
«Принципи, на яких ми будуємо свою роботу: це відкритість, добровільне залучення до роботи, рівність у доступі до прийняття рішень. Хочу підкреслити, що саме дотримання цих принципів є вкрай важливим для досягнення ефективного результату. «Стратегія Маріуполя 2030» допоможе трансформувати промислове місто у таке, де робочі місця та якість життя не суперечать, а взаємодоповнюють одне одного»
Артем Вівдич, керівник Маріупольського офісу Проєкту USAID «Економічна підтримка Східної України»
При цьому, деякі напрямки є міжсекторальними — поєднують у собі представників експертів з багатьох галузей. Наприклад, найбільша робоча група «Функціональність» об'єднує понад 40 професіоналів зі сфери безпеки, ЖКГ, адміністративних та соціальних послуг, бізнесу.
Як твориться стратегія та як можна долучитися до неї?
Кожна робоча група в роботі над своїми напрямками проходить чотири ідентичні етапи:

  1. Аналітичний — вже досліджено тонни соціологічних опитувань та звітів, визначено проблематику та окреслено можливості для розвитку, й на сьогодні ми завершили цей етап;

  2. Креативний — визначаються загальні візія та місія Стратегії, експерти формують бачення розвитку окремих сфер на наступні 10 років; саме час мріяти та бути амбітними — пропонуйте нам власні ідеї на сторінках проєкту в соцмережах або на пошту [email protected];

  3. Ідеї та проєкти — найтриваліший та найскладніший; експерти, спираючись на соціологічні дані та побажання жителів Маріуполя, формують стратегічні цілі та завдання, визначають кількісні та якісні показники їх досягнення; це етап запеклих дискусій та кропіткої роботи, адже для того, щоб ідеї не лишалися «на папері», потрібно передбачити та спланувати кошти та ресурси на їхнє виконання у місцевому бюджеті;

  4. Затвердження — після багаточисленних обговорень між експертами та консультацій з громадськістю «Стратегія Маріуполь 2030» буде затверджена на рівні місцевої влади, й стане планом дій на наступні 10 років.

Маріуполь стане містом реалізації можливостей для кожного, адже #ТутВарто й #ТутМожливоВсе. Дізнавайтеся більше на сторінках у Facebook, Instagram, Linkedin, а також дивіться форуми та онлайн-марафони на Youtube-каналі.