Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО)

Два-три мільярди або й більше потрібно витратити, щоб з'явилася нова повітряна брама Донбасу замість зруйнованих аеропортів Донецька і Луганська

Журналіст регіональної редакції Depo.Донбас
Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане ле…

Під  Сєвєродонецьком  розташований аеропорт, який в 2015 році перейшов до обласної власності від "Укртрансгазу" та став називатися міжнародним. Але поки що це лише назва. Аеропорт  розглядається як альтернатива зруйнованим аеропортам в Луганську і Донецьку та може стати повітряними воротами Донбасу. Тим більше, що його розташування цьому сприяє.

Про його відбудову заговорили ще за губернатора Геннадія Москаля.

Колись у 70-ті роки в день з Сєвєродонецька робилося близька 20 регулярних авіарейсів. Літали в основному ЯК-40  та АН-24. Місто було зв’язане авіаційним сполученням  з багатьма містами СРСР та поступалося лише Луганську – обласному центру.  Зараз аеропорт виглядає жахливо та занедбано, на злітній смузі росте трава, а будівля аеровокзалу вже десятиряччя не бачила ремонту. Життєдіяльність об'єкту підтримує колектив з усього лише дев'ятьох людей.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 1

Для того, щоб летовище змогло приймати сучасні літаки, треба робити нову смугу та новий аеровокзал.

Але не встигли заговорити про "нове життя" аеропорту, як на цій темі почали спекулювати. Минулого тижня"прогриміла" новина про те, що проект з реконструкції КП "Міжнародний аеропорт "Сєвєродонецьк" закривається, підприємство ліквідується, а його майно віддається у власність Міноборони України.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 2

Директор підприємства Юрій Фалалєєв розповів, кому вигідно розпускати такі чутки, а також провів для Depo.Донбас екскурсію аеропортом і показав, що ж планується зробити.

- Давайте для початку з'ясуємо ситуацію. Звідки інформація про ліквідацію підприємства і передачу  його на баланс Міноборони?

Це "хотєлки" Максима Шахова, людини з команди Єлизавети Пушко-Цибуляк, з команди, скажімо так, запорізького "наглядача" Альоші. Людина до цього при Вікторі Януковичі працювала директором департаменту комунального господарства облдержадміністрації в Запоріжжі. Відповідно, зрозуміло, що комунальники - люди тих часів, які просто "сидять на схемах". Конфлікт у мене з ним почався відразу, з моменту його приїзду. Конфлікт полягав в тому, що при ще не розпочатій реконструкції він почав розглядати потенційних виконавців робіт. Приніс мені "Южэнергомонтаж" - фірму Колєснікова: у них одна адреса з київським "Альткомом". Раніше мені Київ нарахував: вся реконструкція, поетапно - це приблизно 2 мільярди на все. Наступний варіант при них був уже 3 мільярди 138 мільйонів - і це тільки на смугу. Потім Шахов почав розглядати, доцільно взагалі це, чи ні. Але рішення було ухвалене до нього. І на рівні держави, а не в нього. Його не допустили.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 3

- Сьогодні відчуваєте тиск з його боку?

Звичайно, він кожен день "закриває" аеропорт. Для мене будь-яке засідання робочої групи в ЛОДА намагаються перетворити в "килим". Постійно сипляться звинувачення. Зазначу, що весь цей час ми проіснували на гроші статутного фонду, а не бюджетні. Цільового фінансування нашого підприємства так і не було.

- Тобто ось ця хвиля чуток в останні дні - на зло?

Абсолютно вірно. Я не знаю, чи буде працювати Шахов далі, але нам ця команда "дерибанщиків" не потрібна, від неї треба позбавлятися. Губернатор змінився, а контроль над грошовими потоками намагаються зберегти колишній.

- А позиція нового губернатора сьогодні яка?

Юрій Гарбуз поки вникає в справи. І у нього немає поки чіткої позиції. Але свого часу ЛОДА приймала майно у "Трансгазу", зробила його державним майном. І тепер навряд чи просто буде повернути аеропорт старому власнику. Чи захоче його взагалі брати Міністерство оборони, як про це говорять - питання. Про це знає тільки Шахов. Це Шахов видає бажане за дійсне. І взагалі - коли ми побудуємо смугу, аеропорт - хто заважає спільному базуванню?

На засіданні робочої групи прозвучало нібито одноголосне рішення, що аеропорт - це недоцільно, потрібно закривати проект. Але не було ніякого одностайного рішення. Та й голосування в принципі. Плюс прозвучала неправдива інформація, що найближчі три роки РНБО дозволу на польоти цивільних повітряних суден не дасть. Не було такого рішення.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 4

- А, на вашу думку, цивільні польоти на нашій території - це сьогодні доцільно?

В даний момент, може бути, і ні. Але потім це стане доцільним. Адже зараз ніхто не говорить про початок будівництва. Зараз треба зробити хоча б проект. Максимально він може обійтися до 100 мільйонів. Але якщо ми зараз говоримо, що ми проектуємо смугу, руліжні доріжки, частину аеровокзалу - це може бути в десятки разів менше. Передпроектні роботи обійшлися в 1 мільйон 300 тисяч гривень. Це розрахунок вартості, а також геодезія, геологія і екологія.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 5

- Літати буде доступно?

Завдяки дерегуляції ринку авіаперевезень в Україні, яку ініціював Саакашвілі, сьогодні ось рейс "Харків - Київ" організовується мало не за 50 доларів. Це прийнятна ціна. Ми повинні будемо залучати авіаперевізників, які будуть орієнтуватися на пасажиропотік і брати не монополізованих, а тих, хто готовий працювати за реальну ціну.

- Куди зможемо літати?

Київ - це перший рейс.

- А закордон? Та ж Туреччина?

Чому ні?

- Приклади аеропортів в інших містах не розглядали? З чим можна буде порівняти?

Наприклад, є аеропорт "Смаківка" в Житомирі, колишній обласний. Там достатньої довжини смуга. Зараз вже польський лоукост там виконує рейси. Він в приватних руках, у нього краще стан, ніж у нас - але це прийнятний приблизний зразок зараз.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 6

- Смугу  будемо робити нову?

Робити капітальний ремонт аеропорту немає сенсу, тому що смуга у нас 1420 метрів завдовжки і завширшки 42 метри. Це смуга здатна прийняти не більше АН-24 або ЯК-40. При цьому навіть в такому розмірі потрібно зносити старе штучне покриття смуги і заново його класти. Але перспективи немає ніякої - АН-24 або ЯК-40 поступово перестають експлуатуватися. Сьогодні навіть ближні магістральні перевезення здійснюються мінімум "Ембраєром", а взагалі - "Аеробуси" і "Боїнги". Навіть на близькі відстані - наприклад, рейс "Харків - Київ", літають мінімум "Ембраєри". Цим літакам потрібна смуга довша і міцніша. Подовжувати існуючу у нас вже практично нікуди. Плюс розташування - у нас все смуги на сході України (Донецьк, Харків, Краматорськ) розташовані курсами "схід-захід". Тут у нас практично "північ-південь". Виходячи з нашого вітру, більш сприятливим був  би напрямок "схід-захід". Якщо ми навіть подовжимо існуючу смугу, у нас буде розворот над тимчасово-окупованою територією. У 1989-1991 роках розглядався варіант будівництва нової смуги. Ось зараз схиляємося до нової. Вона буде близько 2800 метрів - 2-3 кілометри. І тоді зможемо приймати ті ж "Боїнги". А навіть політ порожнього "Боїнга" коштує дешевше порожнього польоту АН-24.

- Предпроектні роботи завершені. Можна переходити до наступного етапу?

Зараз вже зроблено необхідний комплекс предпроектних робіт. Обстежена територія, вже можна ставити завдання на проект і, відповідно, робити вибір ділянки під новий аеропорт. Мені закидають, що я це зробив самовільно - нічого подібного. Переді мною стояло завдання з цього питання і від попереднього губернатора Георгія Туки, і взагалі мене на роботу брав Геннадій Москаль. Він теж ставив таке завдання. Але потім команда Туки стала гребти під себе. Дізнавшись, що тут не вийде ніякого поділу, зрозуміла, що вигоди немає.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 7

- Скільки людей сьогодні підтримують аеропорт?

- Дев'ять.

- А планується?

Коли буде аеровокзальний комплекс - до 500 осіб. А так - для такого класу не менше 100 чоловік-аеродромна служба, управління повітряним рухом, радіотехнічне забезпечення польотів, метеослужба.

- Де брати фахівців? Чи є в Україні гідна школа сьогодні?

Є. Наприклад, їх готує Кіровоградська льотна академія, Національний авіаційний університет. І взагалі є у нас в Україні фахівці. У Сєвєродонецьку є діючі диспетчери, які із задоволенням жили і працювали б тут, а не в інших містах. Є у нас фахівці готові. Коли я працював в аеропорту вперше, штат був 74 людини. Плюс працівники "Аероруху", метеослужба - понад 100 осіб усього. Не можна було робити, як попередній власник - взяв і скоротив всіх людей. Я пішов в травні 2013 року. І повернувся в червні минулого року. За два роки, поки мене не було, попередній власник залишив від аеропорту ріжки та ніжки. Я не захотів брати участь у цьому грабежі і тому пішов. Великої шкоди зробив своїм уходом.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 8

- Повертаючись до проекту, аеровокзал буде новий?

- Існуючий  аеровокзал - завдяки тому, що ми встигли відремонтувати дах - він у нас ще не зруйнувався. І всередині залишилося зробити ремонт. Тоді там можна буде організувати мінімальні технологічні зони для обслуговування регулярних рейсів і пасажирів. Але все одно доведеться думати про будівництво нового.

- Чим, на Ваш погляд, закінчиться епопея з цими панічними чутками?

- Я сподіваюся, що все закінчиться кадровими змінами в ЛОДА.

Аеропорт Сєвєродонецька: як занедбане летовище зробити повітряною брамою (ФОТО) - фото 9

- А Київ не може призупинити проект? Поки у нас тут всі розберуться?

- Я б про це знав. Що значить Київ? Адміністрація президента цим не займається, Кабмін у нас змінився і новому зараз не до нас. Але питання аеропорту піднімати в будь-якому випадку потрібно і ми будемо це робити.

Всі новини Донбасу сьогодні читайте на Depo.Донбас

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme